Het dossier Trage Wegen stelt de verhoudingen tussen de CD&V – N-VA meerderheid enerzijds en de onafhankelijke werkgroep Trage Wegen en oppositiepartij Groen anderzijds al een tijdje op scherp. Voor de laatste gaat het met de trage wegen in Oosterzele té traag vooruit. De meerderheid en gemeentelijke diensten doen verder op hun manier, via overleg.
De nieuwe eigenaar van een perceel langs Hettingen, dat achter het dorp in Oosterzele ligt, heeft niet overlegd toen deze een trage weg afsloot. Het lokt alvast een felle reactie uit van Groen en de onafhankelijke werkgroep Trage Wegen. De gemeente zit met de zaak verveeld, omdat er langs die weg ook een gemeentelijke mountainbikeroute loopt. Het zoekt naar alternatieven. Hieronder alvast de respectievelijke communiqués van het gemeentebestuur (bij monde van schepen Christ Meuleman) en van Groen (voorzitter Jo Uyttendaele).
Trage weg niet op atlas buurtwegen
Op 30 mei 2016 ontvingen de gemeentelijke diensten een melding dat er geen doorgang meer mogelijk was t.h.v. de trage weg Hettingen – Dorp, evenwijdig met de hoofdstraat Dorp. De reden daarvoor was dat de nieuwe eigenaar de doorgang had omgeploegd.
De voetweg (die gedeeltelijke dienst doet als mountainbike-route) is niet gepubliceerd in de atlas van de buurtwegen. Dat betekent dat de weg dan ook onbestaand is. In het verleden stond de eigenaar de doorgang echter oogluikend toe; hij gebruikte de strook als tuinbouwer om zijn machines te verplaatsen van de bovenkant naar de onderkant van de percelen en omgekeerd.
De percelen hebben nu een nieuwe eigenaar gekregen; hij heeft de weg omgeploegd en staat in eerste instantie geen doorgang toe. Dat gebeurt omdat de eigenaar zijn perceel in totaliteit wil bewerken, in eerste plaats wil hij de grond verbeteren door gedurende twee jaar groenbemesting in te zaaien.
Als voorlopige oplossing werd overeengekomen om de doorgang van de weg te verplaatsen achter de huizen van Dorp 11 – 31. Gesprekken voor de praktische realisatie staan op de planning. Nadien wordt bekeken op welke locatie de weg opnieuw kan aangelegd worden, zoals bijvoorbeeld op de zijkant van de aanplanting.
Publieke erfdienstbaarheid?
In principe krijgt een weg die spontaan openbaar gebruikt wordt na dertig jaar een publiekrechtelijke erfdienstbaarheid van doorgang. Mocht het ooit tot een rechtszaak komen, dan is degene die de erfdienstbaarheid wil gebruiken, de persoon die het dertigjarig openbaar gebruik zal moeten bewijzen. De bewijslast ligt bij de gebruiker – in dit geval de gemeente – en het is de vrederechter die beslist.
Uit onderzoek bleek dat:
- De voetwegen 57, 58 en 87 in 1993 afgeschaft werden met de ruilverkaveling van Balegem.
- Uit luchtfoto’s blijkt dat de voetweg in:
- 1971: niet zichtbaar was
- 1979 – 1990: niet zichtbaar was
- 2000 – 2003: zichtbaar was, en vanaf deze datum het bestaan kan aangetoond worden voor de voorbije 15 jaar.
Door de ruilverkaveling en door het afschaffen van delen van bovenvermelde voetwegen veranderde de perceelindeling. Er mag dus verondersteld worden dat de huidige omgeploegde voetweg ontstaan is door het gebruik ervan als dienstweg door de tuinbouwer.
Gemeentelijk ‘Trage Wegen – project’
In 2013 werd de gemeentelijke werkgroep Recreatief en A(ttra)ctief via de Trage Weg in het leven geroepen die werkt aan een herstel- en ontwikkelingsplan voor trage wegen.
De gemeente werd ingedeeld in drie projectgebieden namelijk het noordelijk gedeelte bestaande uit Gijzenzele, Landskouter en Moortsele, het gebied ten oosten van de N42 en het deelgebied ten westen van de N42.
Voor alle projectgebieden werd in een eerste fase op basis van een werkkaart met de inventaris van de trage wegen een evaluatiekaart opgemaakt. Die evaluatiekaart geeft de theoretisch bestaande trage wegen weer en maakt een onderscheid tussen toegankelijke en niet-toegankelijke trage wegen.
In een tweede fase werd op basis van een publieke infoavond en een participatieve rondvraag de inventarisatie geëvalueerd met als reslutaat een wenselijkheidskaart die een visuele voorstelling geeft van de te nemen maatregelen per weg en de mate waarin hiervoor consensus bestaat. Het bestuur bepaalt aansluitend bepaalde prioriteiten.
Momenteel werden de eerste twee projectgebieden afgewerkt en wordt nu geprobeerd een aantal interessante verbindingen te realiseren binnen deze zones. Daarbij zoeken wij naar oplossingen op basis van overleg. Er wordt eveneens onderzocht op welke manier de trage wegen aangeduid en bewegwijzerd kunnen worden.
De verwerking van de projecten gebeurt in samenwerking met de vzw Trage Wegen, zetel Gent, en wordt mede gefinancieerd door de Provincie Oost-Vlaanderen. Onlangs keurde de deputatie het derde projectgebied goed. De opstart is in het najaar voorzien in samenwerking met vzw Trage Wegen.
De Gemeente kan hierbij ook alvast zijn deelname aan de ‘Dag van de Trage Weg’ op zaterdag 15 oktober 2016 aankondigen.
Groen protesteert
Het was Groen voorzitter Jo Uyttendaele die de zaak aan het rollen bracht met hiernavolgend communiqué. Een recente eigendomsoverdracht van landbouwgrond ter hoogte van Hettingen (Kouterweg/Hettingen) bezorgt menig wandelaar en fietser de nodige frustraties. De nieuwe eigenaar laat geen doorgang meer toe over zijn land.
Nochtans is dit een weg die reeds jaren gebruikt wordt: op luchtfoto’s van het jaar 2000 is dat duidelijk zichtbaar, op de website van de gemeente Oosterzele en die van de erfgoedcel staat de weg als wandelroute aangegeven. De weg is ook onderdeel van een mountainbike-route.
Met andere woorden: deze weg kreeg door gebruik een openbaar karakter en dat moet volgens de wet en uitspraken van het Hof van Cassatie zo blijven.
Groen heeft het bestuur geïinterpelleerd op de gemeenteraad van woensdag 22 juni met de dringende vraag het algemeen belang te verdedigen en er alles aan te doen om deze weg open te houden.
“Ondertussen is de weg afgespannen met prikkeldraad…..Wat wordt de volgende stap? Landmijnen?”, besluit Uyttendaele.
Lees ook de reactie van de onafhankelijke werkgroep Trage Wegen Oosterzele Een nieuw ijzeren gordijn ter hoogte van Hettingen…?!