door Ulrik De Wachter
Een trage weg is elk baantje dat voornamelijk bedoeld of geschikt
is voor niet-gemotoriseerd verkeer, zoals veldwegen, kerkwegels, jaag- en
bospaden. Trage wegen staan terug in de belangstelling, onder meer dankzij
de vzw Trage Wegen. Die Vlaamse
vereniging organiseert in het
weekend van 22 en 23 oktober de dag van de trage weg. Ze doet dat omdat
zulke wegen nog altijd
verdwijnen door een gebrekkig onderhoud of door inpalming. Dat weekend worden in
heel Vlaanderen verwaarloosde paden vrijgemaakt, opgeruimd en ingewandeld.
In het artikel hieronder vindt u een uitnodiging voor een plaatselijk initiatief van Groen! in het
kader van deze dag van de trage weg.
Ook ons gemeentebestuur neemt een aantal
initiatieven. Zo is er zaterdag 8 oktober de voorstelling van het project
"kapelletjesbanen Oosterzele" met een aantal wandeltracés langs Oosterzeelse
kapellen en een fototentoonstelling. Een week later, op zaterdag 15 oktober,
worden in het kader van de
Nacht van de Duisternis
de kapellen van Landskouter bezocht met "spannende verhalen en bijzondere
ontmoetingen". Samenkomst aan de kerk van Landskouter om 20u. Voor beide
evenementen kan u zich inschrijven via een e-mail aan de cultuurdienst
cultuur@oosterzele.be.
Gemiste kansen
Nochtans had de gemeente Oosterzele in het
verleden geen te
beste reputatie in het erkennen en vrijwaren van trage wegen. Wegels en
paden stierven een langzame dood. Aangelanden bemoeilijkten de doorgang of
plaatsten open hekkens die dan later op slot gingen. Het gemeentebestuur
werd hiervoor in het verleden meermaals officieel aangeschreven door
wandelverenigingen, maar ook door gemeentelijke organisaties zoals
VVV De
Heerlijkheid of het
GECORO, de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening. Er was
zelfs een tussenkomst van provinciegouverneur Balthazar. Een groot krantenartikel uit de jaren '90 beschrijft de toenmalige
situatie, met een praktijkvoorbeeld uit Landskouter.
Streeknieuws in het Nieuwsblad van 9
september 1993. Klik om te vergroten.
Eind jaren '90 nam Paul Cottenie het initiatief
om een werkgroep 'voetwegen' op te richten. Het was de bedoeling de Oosterzeelse voetwegen te inventariseren
en te ontsluiten voor een ruimer
publiek. Er volgden een aantal vergaderingen waar een werkmethode werd
uitgeschreven en er waren plannen om de paden te bewegwijzeren. De
verkiezingen van 2000 vertraagden het project.
Die bewegwijzering vinden we nu wel terug bij onze buren uit
Merelbeke. Hun aanpak lijkt sterk op wat de Oosterzeelse werkgroep 10 jaar
geleden heeft uitgewerkt. Merelbeke is in 2006 begonnen
met de bestaande paden aan te duiden met naamborden. Ze gingen te werk per deelgemeente en moeten
op heden
enkel nog een stukje van Merelbeke centrum en Flora afwerken. Er is een
inventaris aangelegd van alle voetwegen, al dan niet zichtbaar (het kan bvb.
een privé erfdienstbaarheid zijn), en al dan niet geregistreerd op de
Atlas der
Buurtwegen. Die atlas en de bijhorende wet van 1841 vormen nog steeds de
basis voor het beheer van deze trage wegen.
"Not in my back yard"
"Als zo'n weg een lange tijd niet gebruikt is, is
het niet evident om die zomaar terug toegankelijk te maken", zegt de
Merelbeekse mobiliteitsambtenaar Joachim Van Praet. De ervaring in Merelbeke
leert inderdaad dat de juridische situatie en de praktijk soms moeilijk te
rijmen vallen. Dit wordt bevestigd door onze schepen van cultuur Paul
Cottenie. Het verrast hem steeds hoe fel aangelanden zich verzetten tegen de
(her)opening van voetwegen. Een voorbeeld is de nog altijd aanslepende
procedure rond de Bunkerroute op de top van de Betsberg. "Not in my back
yard", aldus Cottenie. Iedereen is voor voetwegen, als het maar niet in de
eigen achtertuin is.
|
|
splitsing Boonakker en
Hoek Ter Hulst (vroeger Betsbergweg)
De oude wet uit de 19e eeuw werd slechts met
mondjesmaat gemoderniseerd (de laatste keer in 1948) en voorziet ook niet
hoe gemeentebesturen eventueel kunnen opgetreden.
"Als de gemeente actie wil ondernemen moet er
alleszins eerst een PV opgemaakt worden", aldus de Merelbeekse
ambtenaar Van Praet. "Elk geval wordt afzonderlijk ingeschat. Soms volstaat het om de weg te maaien en vrij te maken. Soms
wordt de eigenaar van de grond aangeschreven om de omheining of draden weg
te nemen. Soms gaat de gemeente over tot de aankoop van de gronden."
De Schooierswegel in Lemberge
verbindt het Zonneveld met de Poelstraat in Bottelare. De naamborden zijn
specifiek ontworpen voor paden en hierdoor herkenbaar voor wandelaar en
fietser.
In Lemberge alleen al zijn er 11 paden in kaart
gebracht, met verscheidene aftakkingen. U kan het gemeentelijk document met
de paden van Lemberge raadplegen via
deze link. Er zijn ook plannen beschikbaar met trage wegen in
Wetteren en
Bottelare/Munte waar de vzw Trage Wegen aan meewerkte. Onze schepen van
cultuur en toerisme Paul Cottenie relativeert het Merelbeeks project. "Ze
hebben enkel naamborden geplaatst bij bestaande open paden". Hij verwees ook
nog naar een vraag van Oosterzele om een pad te verbinden richting
Merelbeke; een vraag die evenwel onbeantwoord bleef.
27 paden in Landscauter
Volgens de Atlas der Buurtwegen telde Landskouter
(toen Landscauter geschreven) midden 19e eeuw nog 34 wegen, netjes genummerd op een plan.
Nummers een tot vier zijn respectievelijk de Rooberg (toen Hoogstraet),
Bakkerstraat, Lembergestraat (toen Meerstraet) en Aelmoezenijestraat (toen
Kattestraet). Nummers 5 tot 7 zijn de kleinere wegen Boonakker(straet),
Mussestraat en Stuivenberg (toen Gentweg). De volgende 27 genummerde wegen
zijn paden (omschreven als "sentier" op de originele plans), waaronder mooie namen als Haezewegel, Grietenwegel, Paddewegel
en Bokkenwegel.
Via de Slangenwegel in Landskouter kon men
vroeger van de Aalmoezenijestraat wandelen naar de Stuivenberg. In de
praktijk is de wegel een privé oprit geworden.
De wegels zijn uiteraard niet allemaal verdwenen.
Enkele namen kennen we nog. De Slangenwegel bijvoorbeeld bestaat nog
gedeeltelijk en verbond vroeger de Stuivenberg met de Aelmoezenijestraat.
Die verbinding kan je wel nog maken dichter naar de kerk toe via de smalle
Wettinkwegel. Andere nog bestaande paden die op de Atlas terug te vinden
zijn (volgens onze interpretatie van het plan):
-
Rottierslos - verbindt de Bakkerstraat (inslaan
rechtover de Schildershoek) met de Hoek Ter Hulst in Moortsele;
-
Lindelos - verbindt de Stuivenberg met de
Rooberg bovenop de kouter;
-
Kerkwegel - komt van de Wulgenstraat in
Gijzenzele over de Geraardsbergsesteenweg tot aan de Stuivenberg, en loopt
wat verder door naar de Rooberg. De bunkerroute loopt hier deels over.
Landskouter centrum in de Atlas der
Buurtwegen van 1841: een wirwar van wegen en paden
Het mooie is dat u de Atlas zelf
kan raadplegen op uw computer via de volgende link van de provincie
Oost-Vlaanderen:
http://www.gisoost.be/home/atlasbw.php. Ook de toepassing die u nodig
heeft om de kaarten te zien kan u daar downloaden.
|